Permohonan melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan, pergigian dan farmasi ke Mesir masih dibuka. Terhad hanya kemasukan ke Universiti Al Azhar sahaja sehingga 1hb Oktober 2017. Segala pertanyaan boleh terus hubungi Encik Fakrul 0197586167 , Cik Nadirah 0133023030 , Dr Ahmad 0133061313 , UmmiMM 0196206167

Thursday 5 September 2013

MAKLUMAN TINDAKAN PELAJAR MEDICMESIR SESI 2013/2014 - PLAN A

Bismillahirahmanirahim, Assalamulaikum, wbth

1. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam disampaikan kepada junjungan Nabi Muhamad SAW, keluarga serta para sahabat baginda. Alhamdulillah, Mesir telah kembali tenang dan anak-anak sudah boleh kembali ke Mesir pada bila-bila masa.


2. Posting terdahulu adalah dirujuk.  MedicMesir telah menghubungi beberapa pegawai Kementerian Pendidikan Malaysia yang terlibat didalam pengurusan pelajar di Mesir termasuk beberapa delegasi yang terlibat didalam pertemuan dengan pihak tertinggi Universiti pada minggu lepas.

3. KESIMPULANnya;
a. Mesir sudah agak tenang dan pihak berwajib akan membuat pengumuman pada bila-bila masa sahaja. Sila ambil maklum, atas beberapa faktor, MKN akan mengambil masa untuk membuat penarikan semula 'Travel Advisory' yang telah dikeluarkan pada 2hb Ogos 2013.
b. Wakil delegasi dari Jabatan Perdana Menteri dan selaku Penasihat IMTIYAZ, Persatuan IbuBapa/Pelajar-Pelajar Perubatan Malaysia diMesir, Datuk Hj Sahlan Ismail Nasution, didalam mesyuarat IMTIYAZ, Ahad, 1hb September 2013, lepas memaklumkan bahawa pelajar-pelajar 'senior' sudah boleh membeli tiket untuk pulang ke Mesir. Ini petanda, pelajar-pelajar baru juga sudah boleh bersedia.
c.  Education Malaysia Egypt juga telah memaklumkan bawah tarikh mula pengajian pelajar baru Sesi 2013/14 bermula 19hb Oktober 2013.
d.  Oleh itu, MedicMesir kini membuat persiapan terakhir untuk berangkat dan penyelarasan PLAN A dan PLAN B.
e.  Seperti yang sedia maklum terdahulu, memandangkan segala persiapan PLAN A telah siap, samada dari segi pengesahan penempatan di Universiti, pendaftaran dengan Kementerian Pengajian Tinggi Mesir, perumahan dan tiket berangkat. Maka, sesiapa yang memilih Plan B, tidak sekali-kali membatalkan PLAN A, selagi, pelajar-pelajar Sesi 2013 belum berangkat ke Mesir, PLAN A masih terbuka buat mereka. 

4. PELAN A
a. MedicMesir telah menetapkan tarikh berangkat bermula 16 dan 17hb Oktober 2013.  Ini adalah kerana, EME 'hanya membenarkan' 19hb Oktober sebagai permulaan kelas. Makluman terkini akan dimaklum kemudian.

b. Sementara menunggu keberangkatan, MedicMesir telah menyusun 'preMedic Kedua' dilokasi yang akan diumumkan dalam masa terdekat. Program ini adalah PERCUMA (ditanggung oleh MedicMesir). Pelajar hanya perlu membayar kos tempat tinggal sebanyak RM10 sehari dan makan di kafe secara persendirian. Program dijangka bermula pada 14hb September - 5hb Oktober 2013.

c. Pelajar yang betul-betul berminat dengan PELAN A perlu membuat keputusan SEKARANG melalui borang di link dibawah. Senarai penerbangan dan senarai ahli rumah akan dikeluarkan pada 16hb September 2013. InshaAllah.

5. MAKLUMAN TAMBAHAN dan BORANG PENGESAHAN

a. Bagi pelajar yang memilih Plan B, makluman lanjut akan dibuat didalam posting yang lain.
b. Sila buat pengesahan penempatan dan Universiti didalam BORANG PENGESAHAN PELAN A 2013 KE MESIR
6. Segala pertanyaan mengenai Pelan A, sila berhubung dengan Cik Maimunah di talian 0133023030.

Semoga dipermudahkan segala urusan. 

Salam
UmmiMM







No comments:

Post a Comment