Permohonan melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan, pergigian dan farmasi ke Mesir masih dibuka. Terhad hanya kemasukan ke Universiti Al Azhar sahaja sehingga 1hb Oktober 2017. Segala pertanyaan boleh terus hubungi Encik Fakrul 0197586167 , Cik Nadirah 0133023030 , Dr Ahmad 0133061313 , UmmiMM 0196206167

Saturday 3 March 2012

PERMOHONAN PINJAMAN MARA BAGI SESI 2012


Bismillahirahmanirahim , Assalamualaikum wbth,

1. Semoga anak-anak MM sentiasa berada didalam pemeliharaan dan  rahmat Allah swt. Semoga terus diberi kekuatan untuk bermujahadah di jalanNYA.


2. Alhamdulillah, permohonan Pinjaman Pelajaran MARA untuk Program Perubatan dan Pergigian Luar Negara 2012 akan mula dibuka secara online di laman web www.mara.gov.my dari 17hb Mac sehingga 30hb Mac 2012.


3. Sila ambil maklum, pihak JPA akan menghantar nama-nama yang LULUS TAJAAN JPA 1/2012 kepada MARA.  Ini bagi mengelakkan duplikasi calon yang berjaya mendapat kedua-dua tajaan JPA dan MARA,  seperti tahun-tahun lepas.



3. Untuk permohonan MARA tahun ini, anda perlu mengisi secara online dan menghantar dokumen yang diminta. Antara syarat kelayakan yang diminta adalah:-
a. Keputusan Tahun 1 Mumtaz atau Jayyid Jiddan
b. NOC


Oleh itu semua anak-anak MedicMesir yang belum mendapat sebarang tajaan (tanpa mengira apapun keputusan Tahun 1 anda) diminta untuk memohon secara ONLINE dahulu dan terus menghantar dokumen masing-masing ke MARA seperti yang diarahkan didalam 'Print Out' Pengesahan permohonan online MARA ini nanti.  


4. Bagi pelajar Tahun 1 yang kini berada diMesir dan memperolehi 'straight A' semasa SPM juga diminta untuk mengisi permohonan MARA ini.  Ini adalah kerana MedicMesir akan membuat rayuan khas kepada kumpulan pelajar 'straight As' yang agak ramai didalam MedicMesir.


5. Sila pastikan ibu bapa bersiap sedia dengan dokumen yang sepatutnya dari sekarang, agar tidak menimbulkan kelewatan untuk melengkapkan permohonan ini.


6. Memandangkan JPA dan MARA memberi tumpuan kepada pelajar MUMTAZ dan JAYYID JIDDAN, maka jika dibiarkan mengikut sistem 'normal', anak-anak yang memperolehi JAYYID kebawah akan berhadapan dengan masalah tajaan.
Bagaimanapun, nantikan posting Ummi dalam 1 minggu lagi mengenai 'RAYUAN KHAS JAYYID DAN MAQBUL'.  Rayuan ini akan mula dihantar sebaik keputusan JPA dan MARA diumumkan. 


7. Mohon doa untuk semua agar segala urusan dan usaha tajaan anak-anak MedicMesir dipermudahkan dan diberi natijah yang mengembirakan anak-anak dan ibubapa.


Salam Sayang dari,
UmmiMM



2 comments:

  1. syukran ummi. bantulah kami semua dapatkan tajaan. semoga Allah permudahkan urusan ummi tersayang :) ameen.

    ReplyDelete
  2. kalau tak ada sijil mumtaz macam mana ummi??
    mana nk dapat sijil tuu?

    ReplyDelete