Permohonan melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan, pergigian dan farmasi ke Mesir masih dibuka. Terhad hanya kemasukan ke Universiti Al Azhar sahaja sehingga 1hb Oktober 2017. Segala pertanyaan boleh terus hubungi Encik Fakrul 0197586167 , Cik Nadirah 0133023030 , Dr Ahmad 0133061313 , UmmiMM 0196206167

Monday 13 November 2017

“Saya Sedih Lihat Doktor & Jururawat Kerajaan Tidak Diberi Penghargaan Dari Masyarakat Atas Jasa Dan Pengorbanan Mereka Kepada Masyarakat.”





Bila depa kata Wanita Hamil boleh balik rumah satu jam lebih awal, saya kata syukur Alhamdullillah, ini lah satu permulaan, satu kemajuan untuk negara yang bercita-cita nak jadi negara maju, satu penghargaan kepada kaum wanita yang sering diketepikan.

Saya harap, lama-lama, saya tak payah lagi dah tulis surat kepada majikan, meminta mengurangkan intensiti dan jumlah masa perkerjaan pesakit ibu hamil saya, terutama sekali untuk ibu hamil yang berkerja sebagai doktor.


Bayangkan lah perasaaan doktor hamil yang kena kerja oncall 24 jam, kemudian tak boleh balik sampai 5 petang, bila depa kata boleh balik satu jam lebih awal. Jadi 24 jam + 9 = 33 jam, tolak satu saja.

Bayangkan lah pula perasaan semua doktor dan jururawat lain, walaupun tidak hamil berkerja tungkus lumus tanpa sebarang aduan, hanya mendengar cerita pesakit yang mencaci doktor dan jururawat di sosial media.

Saya sudah 17 setengah tahun berkhidmat di negara UK sebelum pulang ke tanah air. Di UK, kalau doktor di suruh kerja lebih daripada 48 jam seminggu, mereka memberontak mengadu dan berhenti kerja. Pesakit kena tunggu, kalau tak cukup doktor. Pesakit di suruh pulang cari klinik GP kalau tidak ada kecemasan untuk dirawat di hospital. Tak ada pula saya baca pesakit mencaci doktor dan jururawat secara terbuka di sosial media seperti di Malaysia.


Bila pulang ke tanah air, saya lihat doktor kerja teruk tak pernah mengadu, tetapi pesakit yang mencela dan mencaci doktor di sosial media.

Saya sedih, melihat doktor dan jururawat kerajaan tidak diberikan penghargaan dari masyarakat. Jasa-jasa mereka, titik peluh mereka, perpisahan mereka dari keluarga tersayang kerana bakti khidmat mereka kepada masyarakat.


Lain kali, saya suruh doktor saya balik rumah. Biaq pesakit tunggu. Mungkin mereka akan lebih sayang dan rindu kepada doktor dan jururawat, bila kita tutup hospital dan tutup klinik.

Doktor dan jururawat pun boleh bangkit.

No comments:

Post a Comment