Permohonan melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan, pergigian dan farmasi ke Mesir masih dibuka. Terhad hanya kemasukan ke Universiti Al Azhar sahaja sehingga 1hb Oktober 2017. Segala pertanyaan boleh terus hubungi Encik Fakrul 0197586167 , Cik Nadirah 0133023030 , Dr Ahmad 0133061313 , UmmiMM 0196206167

Thursday 30 April 2015

Dasar baharu pinjaman, biasiswa MARA bermula JUNE


{ Dasar baharu pinjaman, biasiswa MARA bermula JUNE }
KOTA BHARU: MARA akan memperkenalkan dasar baharu kepada peminjam dan penerima biasiswa selewat-lewatnya Jun depan. Pengerusinya, Tan Sri Annuar Musa, berkata dasar baharu itu diperkenalkan agar pelajar dari golongan luar bandar yang cemerlang berpeluang untuk mendapatkan pinjaman atau biasiswa dari MARA.

"Saya perhatikan begitu banyak sekali permohonan biasiswa atau pinjaman di terima oleh MARA sepanjang tahun, justeru MARA perlu berikhtiar untuk meluaskan peluang terutama bagi golongan miskin dan luar bandar yang cemerlang. "Bulan depan atau selewat-lewatnya Jun ini saya akan perincikan dasar baharu penajaan MARA...kita perlu pendekatan lebih kreatif agar lebih ramai mendapat peluang," katanya dalam laman sosial Facebooknya hari ini.
Annuar yang juga Ahli Parlimen Ketereh, berkata pendekatan baharu itu turut melibatkan 'endowment fund' serta program MARA-Bank. "(Ini dilakukan) agar jumlah dana yang lebih besar dapat disediakan dengan kawalan pusingan dana yang lebih terurus. "Semoga dengan pendekatan baharu ini lebih ramai pelajar 'undergraduate' dan 'postgraduate' dalam dan luar negara boleh dibantu oleh MARA," katanya.

Dalam perkembangan lain, Annuar berkata pihaknya akan membuat beberapa perubahan terhadap Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di seluruh negara dalam usaha menaikkan nama pusat pengajian itu ke persada antarabangsa.

 "Saya juga akan memperkenalkan satu transformasi untuk semua MRSM seluruh negara, ini untuk menjadikan MRSM sebuah kolej berciri global serta melahirkan pelajar berkualiti premium untuk negara," katanya.
Beliau berkata, semua MRSM di seluruh negara akan mula menggunakan sistem Dwi-Sijil iaitu Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Cambridge International General Certificate of Secondary Education (IGCSE). "Mereka yang cemerlang pencapaian IGCSE akan (melalui) 'fast track' ke A Level selepas tingkatan empat, seterusnya ke universiti terpilih. "Pelajar ini boleh mendapat ijazah seawal usia 20 atau 21 tahun berbanding 23 tahun sistem biasa," katanya.
Annuar juga berkata, pelajar MRSM juga perlu menguasai minimum tiga bahasa iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris serta satu lagi bahasa tambahan. "Roadmap pelaksanaan transformasi ini akan dibuat penuh teliti melibatkan input pakar dan pendidik," katanya. - BERNAMA

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/50709

No comments:

Post a Comment